Extrainsatt Kommunfullmäktige 21 november 2018 | Sverigedemokraterna i Bjuv

Extrainsatt Kommunfullmäktige 21 november 2018

I dag är en stor dag för Sverigedemokraterna i Bjuv!

På ett extrainsatt Kommunfullmäktigemöte i aulan på Varagårdsskolan kl. 19.00, väljs Pia Trollehjelm in till andre vice ordförande i Kommunfullmäktiges presidium – ett ärofullt uppdrag motsvarande Riksdagens andre vice talman. Det är det största och finaste uppdraget som någonsin en Sverigedemokrat erhållit i Bjuvs kommun hittills. Detta innebär därmed att vi kommer att gå i opposition fortsättningsvis, och att Mikael Henrysson mest troligt kommer att väljas in som Oppositionsråd den 12 december på Kommunfullmäktige, vilket då blir den högsta uppdraget någon Sverigedemokrat erhållit i Bjuvs kommun.

Vi har som sagt alltså, efter många, långa, evinnerliga diskussioner fram och tillbaks, beslutat att gå i opposition. Det var inte ett lätt beslut att ta. Det har varit många sömnlösa nätter för några av oss, men till slut kom vi fram till att opposition är det bästa för oss idag. Därmed inte sagt att det inte kan ändras.

Hur ser det ut framåt?
Om vi tittar i det korta perspektivet, har vi säkrat vår roll och vi kan fälla alla förslag som vi inte vill införa tillsammans med Moderaterna. Vi kan för egen maskin återremittera alla ärenden.  Socialdemokraterna kommer att styra i minoritet! Det vet vi och det vet Socialdemokraterna! Alla partier mellan oss är flyktiga och kommer kunna rösta än hit och än dit.

Vi kommer sitta med i alla nämnder OCH utskott och kan därmed påverka – på riktigt.  Vi har en bra budget som fångar upp de svårigheter i ekonomin som beräknas komma de närmaste åren. Fokus måste och ska ligga på skola, utbildning, vård och omsorg framförallt, men även på att få fram nya bostäder till kommunen och skapa ett bra företagsklimat för såväl de etablerade företagen som för de företag som kan tänka sig att etablera sig i vår kommun.

Om vi tittar i det långa perspektivet står valet 2022 på tur och då tänker vi vara beredda att ta över makten, dvs. om det inte blivit innan dess. Fram tills dess behöver vi arbeta på att bygga upp en förbättrad organisation för att kunna säkra upp att vi är redo att ta över 2022. Det arbetet har vi redan påbörjat.

Välkomna till Kommunfullmäktiges möte i kväll!

Mikael Henrysson (Gruppledare) och Pia Trollehjelm (Ordförande)