Klass 2 fängelse i Ekeby | Sverigedemokraterna i Bjuv

Klass 2 fängelse i Ekeby

I går sammanträdde samtliga aktiva medlemmar i SD Bjuv för att avgöra hur vi ställde oss i frågan om ett klass 2 fängelse i Ekeby.

Det finns ett par aktörer som visat intresse för att köpa Skrombergaverket för att bygga ett klass 2 fängelse på marken. Politiken fick därför möjlighet till att bemöta var vi står i frågan om ett fängelse i Ekeby. Med utgångspunkt att på ett klass 2 fängelse finns våldtäktsmän, de som begått grov misshandel, grova narkotika brott, vållande till annans död mm. valde SD som enda parti att tacka NEJ till förslaget.

Vi tycker självklart att det finns fördelar med ett fängelse.
Troligen hade det inneburit mer polisnärvaro i byn och fler arbetstillfällen. Vi hade också fått en statlig myndighet i vår kommun. Samtidigt ser vi också stora orosmoln. Vilka människor kommer att röra sig i Ekeby? De som besöker internerna, vilka är de? Påverkas huspriser negativt? Vilka risker utsätter vi barnen för eftersom skolan och fotbollsplanen ligger i närheten? Vill Ekeby bli förknippat med ett fängelse?
Den främsta orsaken till att vi röstade nej till förslaget är nog ändå risken för attacker i form av sprängningar av olika slag. Vi ser alla dagligen hur polishus, kommunhus mm. utsätts för sprängningar. Vad är det som säger att liknande attacker inte kan hända på ett fängelse.

Vi vill inte utsätta invånarna för sådana risker – därför var vårt nej självklart!