September 2019 | Sverigedemokraterna i Bjuv

September 2019

Den tuffa politiska kampen som opposition i Bjuvs kommun, har börjat. SD har lagt fram ett par ärende gällande effektiviseringar för Bjuvs kommun. Det första var att sälja av delar av AB Bjuvsbostäder, det andra var att samordna fastighetsskötsel mellan tekniska och Bjuvsbostäder och lösa den gamla pensionsskulden med 150 miljoner där av att vi skulle använda 50 miljoner från försäljningen, så vi inte behövde låna till allt. Men de styrande vill inget som vanligt, återremiss på KF i 2 av ärendena. Men låna till hela pensionsskulden det var ok. Man byter ju skulden utom avgiften 19 miljoner eller bara 19 miljoner. Men det värsta är att de styrande är så pressade nu att SD får inte ens gå upp i talarstolen och yrka. För dom vet att SD har rätt och effektiviseringarna behövs för att få en bättre ekonomi i kommunen, så vi kan satsa på bland annat välfärd, skola och trygghet mm. Och detta för att alla invånare ska få det bättre.

Nu är SD på full gång att göra en budget för 2020 och plan för 2021 och 2022. Det är ett hårt arbete, som många aktiva i SD lägger ner mycket tid på. Men vi har gjort ett gott jobb och är i princip färdiga, några små justeringar kvar. Det ser mycket bra ut och det ska bli ett nöje att presentera den i KF i november.

Nu i oktober kommer ett annat ärende upp, bolagiseringen av vård och omsorg som SD drivit fram. Där finns det ett brett stöd i kommunen bland SD, Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet. Vi kommer få det vidare från nämnden till kommunstyrelsen, sen när det kommer till KF kommer socialdemokraterna göra en minoritets återremiss.
För dom vill inget som vanligt. Jo att låna pengar.

Ni har även sett att vi skrivit en hel del artiklar, om aktuella ärenden för att skapa debatt. Det är viktigt att få fram vårt budskap och sanningen i dessa tider, för det är inte alltid så självklart. De styrande försöker göra allt för att stoppa oss, men vi ger oss inte, vi kämpar för att vi är folkvalda av er och som tack ska invånarna i Bjuvs kommun få det bättre.

Oppositionsråd
Mikael Henrysson